דאטה בעולם ניהול הקטגוריות - איך לגשר על הפער בין הדאטה בקניה און ליין ובקניה הפיזית


"עולם הקמעונאות וה- CPG טובע בנתונים" הכריז ב -2015  אחד המומחים באיגוד לניהול קטגוריות (CMA).

"כל מנהל קטגוריות, בין אם אצל קמעונאי או יצרן, מטפל בכמות נתונים עצומה מכפי שמישהו יכול לבחון, לנתח ולהבין"

מנתוני רכישה – בחנויות הפיזיות ובאון ליין, נתוני מלאי, תוכניות נאמנות,  דפוסי גלישה באינטרנט, פוסטים במדיה החברתית ועוד – נוצר ממש שפע חסר תקדים של נתונים שקמעונאים וחברות CPG צריכים לנתח ולהתבסס עליהם.

אבל אם שפע נתונים זה לא יתורגם לאסטרטגיות שיווקיות אשר מטרתם להשפיע על חווית הקונים ועל השורה התחתונה של החברה, הוא לא משיג את מה שנועד לעשות, כיוון שהמטרה, אחרי הכל, היא לא להטביע קמעונאים ויצרנים עם כמויות של מידע, אלא לשלב הנתונים כך שניתן יהיה להפיק מהם תובנות עיסקיות ואופרטיביות.

יצרנים וקמעונאים קמעונאים צריכים למנף את הדאטה כדי להפיק תובנות חשובות ולהפוך את מאמצי השיווק לקונים לממוקדים ורלוונטיים יותר  ולקשור את התובנות והחידושים הללו למכירות בחנות.

אם יש תחום מוזנח אחד של הכשרה מקצועית של מנהלי שיווק וניהול קטגוריות זה למידה כיצד לפתח תובנות על בסיס הדאטה ולהפוך אותן לאסטרטגיות אקטיביות וטקטיקות מעשיות בחנות.

פרסונליזציה על על בסיס התנהגות הקונים הפכה לסימן ההיכר של המסחר הדיגיטלי. 

האתגר כעת הוא להביא אותה רמה של פרסונליזציה כדי לשנות את חווית הקנייה בחנות הפיזית המשולבת בדיגיטלית. 

והטכנולוגיה כיום מאפשרת גם לתקשר עם הקונים בחנות, ולהפוך את התקשורת שהיתה עד לא מזמן חד כיוונית על ידי פרסום, קופונים ושלטים בחנות, לקשר דו כיווני, אינטראקטיבי ומותאם פרסונלית עם הקונים בתהליך הקניה.

בעבר כאמור לא הייתה שום דרך לגלות מידע על יחידים או קבוצות קונים ספציפיות.

סמארטפונים, טאבלטים, סחר אלקטרוני ומוצרי מדיה חברתית כמו פייסבוק, טוויטר, סנאפצ'ט ואינסטגרם - הטכנולוגיה יצרה עולם בו צרכנים יכול לתקשר 24/7. 

קמעונאי יכול לגשת להיסטוריית הרכישה של הלקוח, לאינטראקציה עם מוקד טלפוני, לאינטראקציה סלולרית / חברתית, לנתוני שרשרת האספקה ועוד - בנוסף למידע על נתונים דמוגרפיים בסיסיים.

אתגר הקמעונאות, הקשור באופן ספציפי לנתונים, משתנה. 

ההתאמה האישית המתבססת על התנהגות לקוחות הפכה לסימן ההיכר של המסחר הדיגיטלי - קונים מקוונים מצפים שהאתרים שהם מבקרים ידעו מי הם ומה הם קנו, ולספק להם הצעות והצעות רלוונטיות המבוססות על ההיסטוריה ההיא. 

האתגר כעת הוא להביא אותה רמה של התאמה אישית כדי לשנות את חווית הקנייה בחנות הפיזית.