ניהול קטגוריות 2020 על בסיס אנליטיקס


20/07/2020

ניהול קטגוריות - חשיבות האנליטיקס לתוצאות אופטימליות

למנהלי קטגוריות ברשת קמעונאית יש כיום תפקיד מאתגר ודינאמי מאוד:

  • לבחור את הספקים המתאימים

  • להחליט על המגוון הרלבנטי לכל פורמט ולכל חנות

  • לתכנן את הסדור המתאים על המדף - הפלנוגרמות

  • להגדיר את מדיניות התמחור ולתכנן את המבצעים

  • להנחות את גורמי שרשרת האספקה על כמות המלאי הדרושה בכל זמן נתון בכל חנות ברחבי רשת שלמה

  • ולכך מתווסף כמובן היום אתגר ההזמנות באון ליין, שהופכות את החיזוי והתכנון למורכבים פי כמה

גם כאשר מדובר במנהל קטגוריה מיומן מאוד, מאחר ותפקידו להבטיח זמינות מספיקה של מוצרים באופן מקוון או על המדפים, לעתים קרובות הדבר מוביל להזמנת יתר. 

הזמנת יתר מזיקה לא פחות מחוסרים. 

המוצרים העודפים תופסים מקום חשוב במחסן או במדפים, והופכים לעיתים קרובות להחזרות, לפחת ולאובדן.

ככל שדרישות הזמינות והאספקה הופכות מורכבות יותר, וכמות הנתונים המנותחים הולכת וגדלה, חייבים מנהלי קטגוריות להתבסס על מערכות מידע מתקדמות לחיזוי ותכנון יעילים.

 פתרונות חיזוי אנליטי בתכנון וניהול קטגוריות הופכים כיום קריטיים ומאפשרים:

  • לנתח נתונים רבים ומורכבים, לזהות דפוסים ולצפות לתרחישים עתידיים

  • לספק סימולציות סטטיסטיות וחיזוי

  • לשלב למידת מכונה (ML) כדי לשפר ללא הרף את התובנות והפרשנות

  • לתכנן דרכי פעולה כדי לעמוד ביעדים 

  • לצמצם הטיות אנושיות בתהליך קבלת ההחלטות

חיזוי אנליטי מתקדם מאפשר לחזות ולהעריך נתוני מכירות, תוך התייחסות לדפוסי מזג אוויר, לתמחור דינמי, למוצרים חדשים, ולפעילות של מתחרים.

קמעונאים יוכלו להבין טוב יותר תרחישים עתידיים, ולקבל החלטות יותר רווחיות. 

איך זה נראה במציאות? 

זה תלוי מאוד בקטגוריה שבה מדובר. כמובן שמוצרים טריים יתנהגו באופן שונה ממוצרים עם  חיי מדף ארוכים, ולכן לכל קטגוריה צריך ליישם את המודלים והאלגוריתמים המתאימים לניתוח וחיזוי.

לצד כל אלו צריך לזכור - אמנם נתונים הם היום המפתח לניהול הקטגוריה, אך תמיד יש חשיבות משמעותית לשילוב הכישרון האנושי. 

דרושים ניסיון, ידע ומעורבות כדי להתעדכן בחידושים, לזהות לדוג' את האופנה האחרונה של מזון בריאות, ולהבין מה מניע את הקונים לקנות בקטגוריה. ובעיקר חשובה יכולת פענוח התובנות מהנתונים והסקת מסקנות מבוססת על המידע.

כאן מצטלבים הטכנולוגיה, הנתונים ובני האדם באופן מיטבי.

פלטפורמה לחיזוי מאפשרת למנהלי קטגוריות ליישם את הידע והתובנות שלהם, ומניעה לאופטימיזציה רבה עוד יותר בהחלטות.