כיצד יראה העולם בעידן של אחרי הקורונה


01/06/2020

תרגום ועריכה: עירית גלילי

עתידנים אומרים שחברות צריכות לחשוב על העתיד כעת (ולהיערך להשלכות המגפה הנוכחית ולמגיפה הבאה...).

עסקים בתחום הקמעונאות וההפצה נאבקים כיום באתגרים היומיומיים של השלכות נגיף הקורונוה, וכמעט בלתי אפשרי כיום לתכנן קדימה.

WWD ביקש מחמישה עתידנים להוציא את "כדורי הבדולח" שלהם ולהציג את החזון שלהם לגבי העולם של פוסט-מגפה על ידי בחינת תופעות התנהגותיות, טכנולוגיות וחברתיות, שהתרחשו בטראומות העבר, בין אם מדובר במלחמת עולם, אסונות טבע או אסון 9-11, ולחקור התנהגות צרכנית עדכנית ומתפתחת, ודפוסי ביקוש למוצרים ולאורח חיים לאורך דורות של צרכנים, גיאוגרפיה ודמוגרפיה.

הנושאים שעולים כמכנה משותף מהראיונות:

• צריך לאמץ את האצת המגמות המתעוררות בתחום הקמעונאות והאופנה;

• לפתח עסקים חדשים ולצלול עמוק לפורטפוליו העסקי כדי לבחון מה רלוונטי ומה לא

• וגם.....להיות מוכנים הכי טוב שאפשר למגיפה נוספת אם תתרחש.

בחרנו להציג בהרחבה את התחזית של פאקו אנדרהיל - הגורו המיתולוגי של התנהגות הקונים המתמקד בעתיד הקמעונאות.

פאקו אנדרהיל

פאקו אנדרהיל המייסד והמנכ"ל של חברת המחקר והייעוץ ההתנהגותי Envirosell, שעובד ברחבי העולם בייעוץ לקמעונאים, בנקים, אתרי אינטרנט, מוזיאונים ושדות תעופה, מתמקד בראיון בהשפעה של COVID-19 על הבית, העבודה, הצריכה ואורח החיים, ובמבט ב"כדור הבדולח" שלו, הוא רואה:

 שאנשים חושבים מחדש היכן לחיות ויעדיפו לגור באזורים כפריים על פני ערים גדולות.

• שאנשים מכל הדורות מפתחים מיומנויות טובות יותר בשימוש בטכנולוגיה ככל שהם עובדים יותר בבית במחשב ובסמרטפון.

• שיהיה ארגון מחדש של בתים וריהוטם להתאמה לעבודה בבית. ואפילו חדרי אוכל וחדרי שינה יהפכו לתחנות עבודה.

• שמקומות עבודה משותפים כמו WeWork יעוצבו מחדש, וישנו את חדרי הישיבות, המשרדים והטרקלינים בהתאמה.

• שאנשים יתלבשו  אחרת - ככל שיותר אנשים יעבדו בבית, סגנון הלבוש יהיה נוח, קאז'ואל.

• שנראה בישול בתדירות גבוהה יותר בבית.

"יותר אנשים משתמשים במדיה החברתית כדרך ללמוד כיצד לבשל דברים בזול, במהירות וביעילות," אומר אנדרהיל. "אמזון דיווחה על עליה במכירות של סיר לחץ דיגיטלי שבאמצעותו זמן הבישול מצטמצם בכמעט שני שלישים ... אנשים נכנסים לאתרי בישול, מסתכלים על קטעי ווידאו ביוטיוב, ומתיידדים עם אחרים תוך כדי למידה על התנורים שלהם, הכיריים והמכשירים שלהם".

אנדרהיל אומר שהוא עובד על ספר על עתיד האכילה והשתייה ש "נמצא בקונפליקט בין מה שאני צורך מהספקים הגלובליים ובין מה שאני צורך משוק החקלאים המקומי שלי, וההבדלים ביניהם".

"עם המגיפה, מגיע גם "כיול מחדש" של תחושת ההיגיינה שלנו - מגמה שאנו עוקבים אחריה כבר 10 שנים שקשורה אופן שבו אנשים מתנהגים בכניסה ויציאה מבניינים, מטפלים במזומנים, נוגעים ומעבירים כל מיני סוגים של חפצים". "חשיבה על הדברים שמועברים בין אנשים נעשית יותר אקוטית", אומר אנדרהיל.

אפילו עיצוב הבית מקבל חשיבה מחדש.

"לפני 20 שנה התחילו לבנות בתים ענקיים ((McMansions) שנועדו להכיל משפחות, משפחות מורחבות ואורחים ולהרשים אותם.

"כשיש לך McMansion, המשימה לשמור על ניקיון היא כאב ראש משמעותי".

גם הרעיון של אינטימיות משתנה בהקשר של המגיפה ואילך. "כשאשתי רק חזרה הביתה מאירופה, היא הביטה בי ואמרה שהיא נדרשת לא לגעת בי" אמר אנדרהיל, חצי בצחוק. אנדרהיל מציע לאנשים להתרגל לברך לאחרים בלי חיבוק, לחיצת יד או נשיקה.

הוא רואה מעבר למגורים בכפר לעומת מגורים בעיר הגדולה.

"מדובר על תחיית הכפר או מגורים במקומות קטנים יותר בהיקפם, שבהם ניתן ללכת ברגל ללא שימוש בתחבורה לחנויות קמעונאיות ובתי ספר.

"אנשים יעדיפו להיות חלק מקהילה קטנה יותר, שבה עבודה, חינוך, בילוי וקמעונאות נראים משולבים יותר, ומושגים בדרכים שאינן דורשות נסיעה במכוניות או ברכבת תחתית".

"עם התרחשות המגיפה אנשים נאלצים להישאר בבית, ומסתכלים על הסביבות המיידיות בהן הם חיים, וכיצד הם מסתגלים אליהם.

הם אולי ישאלו את עצמם, "מדוע אין לי גינה עם פירות וירקות ולא עם פרחים ודשא?"

"הטכנולוגיה הפכה את הגינון קל יותר. "ובקלות אתה מסוגל לגדל לעצמך את הסלט היומי שלך" אומר אנדרהיל.

עבור הבייבי בומרס (אלו שנולדו סמוך לסיום מלחמת העולם השניה) המגיפה הופכת לנקודה מרכזית בחייהם. הפרישה, או הסיכוי לכך, הופכת למציאות שבה "אנשים מתחילים לחשוב על לעשות משהו אחר, ולשקול מהו המקום הבטוח והמקום הכי מתאים לחיות בו."

"הדבר שעולה במוחי הוא שהייתי רוצה לגור בעיירה קטנה או בעיירה אוניברסיטאית עם בית ספר לרפואה וגישה לשירותים רפואיים."

ככל שאורח החיים משתנה, כך גם אנשים יתלבשו שונה. "איך יראו  בגדים לעבודה בבית, משני עד שישי, לעומת הבגדים שלבשתי לעבודה במשרד?" "אנו הולכים לראות דגש על בגדי נוחות. רואים את זה כבר מבחינת תנועת בגדי  היוגה, והרעיון שהבגד צריך  להיות נוח גם למעבר מעבודה לבילוי מבלי להחליף בגדים".

הוא רואה שתי מגמות אופנה מנוגדות במקצת - מונוטוניות ובהירות (toning down and brightening up). מונוטוניות הופכת פופולרית ומאפשרת ערבוב והתאמה קלים, וכך גם הלבוש הצבעוני ויוצא הדופן מאחר ואנשים נמצאים בבית עם חופש ביטוי גדול יותר". "העולם הולך להיות מותאם לסגנונות אישיים יותר", הוא אומר.

במקביל  אומר אנדרהיל "אנשים יתמקדו בצריכה של פחות דברים אבל טובים יותר .."

אנדריל מסכם -  "המגיפה הולכת לשמש כמאיץ לטרנדים שכבר קיימים "נושא ההיגיינה כבר כאן מזה זמן, נושא העבודה מהבית כבר קיים זמן מה ויואץ כיום".